گوش موسیقی کودک

میخواهیم از موسیقی بگوییم و بنویسیم، بشنویم و بخوانیم...

گوش موسیقی کودک

میخواهیم از موسیقی بگوییم و بنویسیم، بشنویم و بخوانیم...

میخواهیم از موسیقی بگوییم و بنویسیم، بخوانیم و بشنویم. بخصوص درباره ارتباط کودکان و موسیقی در اینجا مطالب زیادی خواهید خواند. بهتر است کودکانمان را با موسیقی خوب و مناسب آشنا کنیم و قبل از اینکه دیگران سلیقه موسیقایی او را شکل بدهند، تلاش کنیم گوش موسیقی را در او تقویت کرده و آن وقت مطمئن باشیم که بهترین‌ها را انتخاب خواهد کرد.

طبقه بندی موضوعی
  • ۱
  • ۰

تاثیر موسیقی در زندگی کودکان

 

موسیقی در زندگی کودکان تاثیر بسیار مهمی دارد.
 

موسیقی به کودکان خوب شنیدن، دقت کردن و تمرکز کردن را یاد می‌دهد. اما وقتی درباره موسیقی صحبت می‌کنیم، منظورمان الزاما و یا تنها آموزش موسیقی به کودک و نواختن آلات موسیقی نیست. درک ریتم‌های موجود در موسیقی، خودش داستان مفصلی دارد که شاید چند سال نخست زندگی کودک بهترین زمان برای آشنایی با این مفهوم باشد. و یکی از بهترین و ساده‌ترین کارهایی که برای کمک به این روند می‌توان انجام دادن، پخش موسیقی مناسب برای کودک است. منظور از موسیقی مناسب، از لحاظ تکنیک، اشعار و رده سنی مخاطب موسیقی‌ست.

در انتهای این متن می‌توانید لیستی از انواع موسیقی مناسب کودک را پبدا کنید.

تاثیر موسیقی در زندگی کودکان


 

موسیقی و مغز: فواید موسیقی

مطالعه‌ای در سال 2016 در مؤسسه مغز و خلاقیت دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داد که تجربیات موسیقی در دوران کودکی می‌تواند رشد مغز را به‌ویژه در زمینه‌های یادگیری زبان و مهارت‌های خواندن تسریع کند. به گفته انجمن ملی بازرگانان موسیقی (بنیاد NAMM)، یادگیری نواختن یک ساز می تواند یادگیری ریاضی را بهبود بخشد و حتی امتیازات SAT را افزایش دهد.

اما موفقیت تحصیلی تنها مزیت آموزش موسیقی و قرار گرفتن در معرض آن نیست. موسیقی همه زمینه های رشد کودک و مهارت های آمادگی مدرسه را شعله ور می کند، از جمله سواد فکری، اجتماعی-عاطفی، حرکتی، زبانی و سواد کلی. به بدن و ذهن کمک می کند تا با هم کار کنند. قرار دادن کودکان در معرض موسیقی در مراحل اولیه رشد به آنها کمک می کند تا صداها و معانی کلمات را یاد بگیرند. رقصیدن با موسیقی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی خود را بسازند و در عین حال به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بیان خود را تمرین کنند. برای کودکان و بزرگسالان، موسیقی به تقویت مهارت‌های حافظه کمک می‌کند.


موسیقی مهارت‌های زبانی را گسترش می‌دهد

موسیقی نقش مهمی در گسترش مهارت‌های زبانی کودکان دارد. موسیقی به کودک کمک می‌کند کلمات و عبارات را به طور موثرتری حفظ کرده و الگوهای تکراری به او کمک می‌کند تا کلمات را با ریتم را حفظ کند. تقویت مهارت‌های پردازش شنوایی، منجر به افزایش پردازش گفتار در کودکان می شود.
 

ادامه مطلب را بخوانید 

 

موسیقی پایه ای از صمیمیت می‌سازد

موسیقی علاوه بر بهبود مهارت های حرکتی و زبانی، تأثیر قابل توجهی بر روابط صمیمانه کودکان دارد. مطالعات نشان داده است که نوزادان به لالایی مدت طولانی‌تری گوش می‌دهند تا دیگر صحبت‌های بزرگسالان و حتی کودکان.
هنگامی که والدین یا مراقبان برای نوزادان خود لالایی می‌خوانند، با تغییر صدا، لحن و اشعار، نوزادان نشان داده‌اند که با احساس امنیت بیشتر و آرام شدن به این صدا واکنش نشان می‌دهند.

 

موسیقی الهام بخش خلاقیت است

گوش دادن به موسیقی شاد باعث رشد تفکر متفاوت و غیررایج می‌شود- کلیدی برای پایه خلاقیت. از آنجایی که نشان داده شده است که موسیقی باعث بهبود شناخت و تقویت یادگیری می‌شود، منطقی است که بر تفکر خلاق نیز تأثیر بگذارد. 

خوب، بیایید صادق باشیم، بعید است فرزند شما موتزارت بعدی شود - اما این اشکالی ندارد! فقط به این دلیل که فرزند شما احتمالا اعجوبه بعدی موسیقی نخواهد شد، به این معنی نیست که شما باید از موسیقی صرف نظر کنید. یادگیری یک ساز موسیقی در اوایل کودکی فواید شناختی و جسمی متعددی داشته است که فرزند شما را برای موفقیت در آینده آماده می کند و البته گوش سپردن به موسیقی مناسب هم از جنبه‌های بسیاری به نفع کودک است.

 

موسیقی در زندگی کودکان

محسن مصلحی‌زاده، دانش‌آموخته موسیقی کودک از اتریش و مدرس نگرش ارف شول ورک، به فهرستی از ترانه‌هایی که برای شنیدن کودکان توصیه می شود اشاره کرده است. این فهرست تنها جنبه معرفی دارد و امیدواریم با تهیه قانونی این آثار هنری، از تولید و انتشار آثار باکیفیت برای کودکان ایران زمین حمایت کنیم. (برای شنیدن و دانلود قانونی برخی از این آثار، روی آن‌ها کلیک کنید.)
 

تاثیر موسیقی بر کودکان


پیشنهاداتی برای شنیدن کودکان

آلبوم نمک 1 گروه آدمک - آلبوم نمک 2 گروه آدمک

در مزرعه – گروه آدمک (خرید نسخه دیجیتالی)

در جنگل - گروه آدمک (خرید نسخه دیجیتالی)

از این گوشه تا اون گوشه – لیلا حکیم الهی (خرید نسخه دیجیتالی)

موتسارت برای کودکان  

بازی‌های آوازی یک تا چهار– سودابه سالم (خرید نسخه دیجیتال یک ، دو ، سه ، چهار ) 

قصه‌های حرکتی – فریبرز رستمی 

تینا و ارکستر- آشنایی کودکان با سازهای ارکستر- نشر آوای باربد

لطف تمبک – ماهور (خرید نسخه دیجیتال یک و دو)

کارناوال حیوانات – پیتر و گرگ – نشر ماهور (خرید نسخه دیجیتالی)

موسیقی ما – آشنایی با موسیقی دستگاهی ایران برای کودکان۱ -ایمان وزیری- نشر حوزه هنری (خرید نسخه دیجیتالی)

ترانه‌های زمین- سودابه سالم

رنگین کمون – ثمین باغچه‌بان (خرید نسخه دیجیتالی)

ترانه‌های کوچک برای بیداری – ناصر نظر (خرید نسخه دیجیتال)
پنج انگشت بودند که - مصطفی رحماندوست

-baby neptune

-lullbies and sweet dreams

-classical animals

-art time classics

-baby beethoven

-baby vivaldi

-baby galileo

مجموعه بالا تعدادی از آلبوم‌های baby einstein از نشر walt disney است که همه برای شنیدار کودکان مناسب‌سازی شده‌اند. 

motzart for children

 

منبع: brighthorizons و elcacenters و کودکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی